Opis projektu: „Edukacja włączająca w szkołach podstawowych w Gminie Łukowica”

Treść
„Edukacja włączająca w szkołach podstawowych w Gminie Łukowica”
nr projektu: FEMP.06.10-IP.01-0208/24
Celem głównym projektu jest wdrażanie edukacji włączającej zakładające wsparcie uczniów z niepełnosprawnościami, zaburzeniami zachowania i emocji, z trudnościami w nauce oraz uczniów z doświadczeniem migracji.
W ramach projektu założono:
- realizację zajęć m.in: specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, dydaktyczno–wyrównawczych organizowanych dla uczniów mających trudności w nauce, rozwijających uzdolnienia, zajęć rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne, zajęć terapeutycznych,
- podnoszenie umiejętności kadry do potrzeb edukacji ogólnodostępnej pracy z uczniemo SPE oraz w zakresie kompetencji w zapobieganiu dyskryminacji i przemocy rówieśniczej,
- zaplanowano również kompleksowe dostosowanie i wyposażenie placówek w powiązaniu zrealizowanym wsparciem w ramach realizowanych zajęć projektowych,
- warsztaty dla rodziców/opiekunów prawnych uczniów w zakresie pomocy w wychowaniu uczniów z SPE oraz w zakresie kompetencji w zapobieganiu dyskryminacji.
W ramach projektu realizowano w Szkole Podstawowej nr 2 w Przyszowej:
- Zajęcia logopedyczne
Cele:
Kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń.
Doskonalenie wymowy już ukształtowanej.
Wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej
w toku ćwiczeń.
Ćwiczenia logicznego myślenia, pamięci, uwagi.
Usprawnienie techniki czytania i pisania.
- Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne
Cele:
Pomoc uczniom w przezwyciężaniu trudności w opanowaniu określonych umiejętności.
Budowanie u dziecka adekwatnej samooceny.
Stworzenie uczniom możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, emocjonalnego
i społecznego.
- Zajęcia rewalidacyjne
Cele:
Bogacenie zasobu słownictwa biernego i czynnego.
Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
Trening słuchowy- identyfikowanie dźwięków otoczenia i odbioru mowy.
Doskonalenie umiejętności wypowiadania się w mowie i piśmie.
Ćwiczenia pamięci i uwagi słuchowej.
Doskonalenie integracji wzrokowo-słuchowej.
Usprawnianie percepcji słuchowej w zakresie słuchu fonemowego.
- Zajęcia rozwijające uzdolnienia lingwistyczne :
Cele:
Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych w języku angielskim.
Poszerzenie zakresu słownictwa.
Udoskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
Rozwój umiejętności pisania w języku angielskim.
Poznanie kultury krajów anglojęzycznych.
Rozbudzenie zainteresowań językiem angielskim.
- Zajęcia rozwijające uzdolnienia matematyczne :
Cele:
Rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
Rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań matematycznych.
Aktywizowanie ucznia, zachęcanie do wykazywania inicjatywy i realizowania własnych pomysłów.
- Zajęcia rozwijające uzdolnienia humanistyczne:
Cele :
Ugruntowanie wiedzy humanistycznej.
Rozszerzanie wiadomości i umiejętności uczniów z wybranych dziedzin języka polskiego .
Doskonalenie umiejętności korzystania ze słowników, encyklopedii, Internetu oraz programów komputerowych.
Kształcenie umiejętności posługiwania się określonymi formami wypowiedzi .
Poszerzanie wiedzy o kulturze (film, teatr, literatura, telewizja, reklama, radio, prasa).
Kształtowanie postaw szacunku do dziedzictwa kultury.
Utrwalenie i rozszerzenie wiadomości z zakresu ortografii .
Wdrażanie do samodzielnego i twórczego rozwijania własnych zdolności i zainteresowań .
Kształtowanie umiejętności pracy w grupie; rozwijanie odpowiedzialności za podjęte działania jednostkowe.
Wdrażanie do samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów.
Aktywizowanie ucznia do udziału w inscenizacjach, dyskusjach, konkursach, uroczystościach szkolnych, wycieczkach do kina, teatru.
- Zajęcia antydyskryminacyjne dla uczniów:
Cele:
Rozwój poczucia własnej wartości i pewności siebie .
Budowanie pozytywnych relacji w grupie.
Kształtowanie akceptacji dla różnorodności.
Reagowanie na przemoc i dyskryminację.
Wzmacnianie umiejętności rozwiązywania konfliktów w grupie.
Każdy z nas jest wyjątkowy – integracja i akceptacja różnorodności.
Przemoc i dyskryminacja – jak rozpoznać i reagować.
Cyberprzemoc – zagrożenia w Internecie i jak się przed nimi bronić.
Asertywność – jak wyrażać swoje potrzeby i granice.
Jak rozwiązywać konflikty w klasie i szanować różnice?