Umiem ratować
Treść
Edukacja w zakresie udzielania pierwszej pomocy stanowi ważny element wychowania dzieci i kształtowania ich osobowości, należy podejmować działania, które będą podnosić świadomość wychowanków na ten temat. Prostych czynności ratujących życie może nauczyć się każdy, więc warto rozpocząć taką naukę w wieku kilku lat. Nabyta wiedza i umiejętności dadzą dziecku na równi z dorosłym , możliwość niesienia pomocy czy szybkiego powiadomienia odpowiednich służb. Od tego czy ratujący nie straci głowy i bez wahania zacznie pomagać, może zależeć nasze życie i naszych bliskich. Aby pomóc, musimy wiedzieć, jak to zrobić.
Główne założenie innowacji opiera się na uczeniu się przez dzieci najprostszych zasad udzielania pierwszej pomocy: od prawidłowego wezwania pomocy przez telefon po najprostsze czynności przy osobie poszkodowanej.
Innowacja będzie realizowana w ciągu roku szkolnego2024/2025, raz w tygodniu podczas zajęć rozwijających. Realizacja innowacji zakłada stosowanie zróżnicowanych metod i technik pracy z uczniem. W trakcie zajęć uczniowie zapoznają się z następującymi zagadnieniami:
Telefony alarmowe
Wezwanie pomocy
Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach:
Łańcuch przeżycia
Bezpieczeństwo
Sprawdzenie przytomności
Sprawdzenie oddechu
Pozycja boczna ustalona
Oddechy ratownicze
Uciski klatki piersiowej
Opatrywanie ran u osoby poparzonej
Tamowanie krwawień i krwotoków
Apteczka pierwszej pomocy
Forma zabawy oraz odpowiednie pomoce pozwolą skutecznie przekazać i przyswoić wiedzę na ten temat.
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel prowadzi: obserwacje, rozmowy indywidualne z uczniami. Wyniki i uwagi posłużą nauczycielowi do programowania dalszych działań dydaktycznych.